Tahdotko tulla terveeksi
23.15
Hengellisellä kentällä on omat kipukohtansa ja kasvuhaasteensa. Yksi niistä on suhtautuminen sisäisin kipuihin ja psyykkisiin ongelmiin. Kirjoitan tästä aiheesta tietoisena
myös kaikesta siitä hyvästä ja mielenterveyttä tukevasta puolesta, jota
seurakunnista löytyy. Aiheen ongelmat eivät ole koko kristikunnan ongelmia.
Erilaiset painotukset ja teologiset näkemykset ovat aina
olleet olemassa, ja hyvä niin. Ne ainakin jossain määrin varjelevat liian yksioikoisilta uskon ja Raamatun tulkinnoilta, jotka usein loputa kertovat enemmän tulkitsijasta itsestään kuin Jumalasta. Nämä tulkinnat eivät tee oikeutta Jumalan rikkaalle persoonalle, jota Hänen luomakuntansa ja Sanansa heijastelevat. Jumala ei asetu suurennuslasimme alle meidän
määriteltäväksemme. Jäykät tulkinnat kertovat myös jäykästä mielestä, joka ei tue ihmisen mielenterveyttä. Kristinuskon ydin on selvä ja yhteinen. Se löytyy
tiivistettynä uskontunnustuksesta. Sen tärkein tehtävä on johtaa meidät suhteeseen Jumalan kanssa.
Olisi tärkeää oivaltaa, ettemme voi
määritellä ja loppuun asti selittää Jumalaa. Se tekee Jumalasta Jumalan ja ihmisestä ihmisen. Se antaa turvan. Ihmismielellä selitetty Jumala tekee
Jumalasta pienen. Kaiken tietämisen tarve viestii ihmisen liian vahvasta
hallinnan ja kontrollin tarpeesta. Usein se viestii peloista ja haavoista. Turvan
löytäminen ei-tietämisessä pohjautuu suhteeseen, jossa ihminen pitää Jumalaa
luotettavana. Ilman kaiken tietämistä ja selittämistä.
Ääri-ilmiöiden ja -tulkintojen takana on usein ihmisen oma
sisäinen epätasapaino ja rikkinäisyys.
Mikäli ihmistä ei ohjata toipumaan terapian tai muun avun
kautta, ongelmat vahvistuvat. Mielen haavojen paraneminen on prosessi, johon tarvitaan asioiden avointa käsittelyä, itsensä ja historiansa ymmärtämistä ja peilausta. Herätyskristillisyydessä on ollut ominaista ajatella ja odottaa - varsinkin menneinä vuosikymmeninä - että hengellinen herääminen ja
Jumalan löytäminen muuttavat hetkessä koko ihmisen. Tämä on johtanut ikäviin
seurauksiin.
Yksi seuraus on se, että haavoitettu ihminen alkaa palvella seurakunnassa välittömästi liian haastavissa tehtävissä. Usein jopa
johtopaikoilla. Mielen alueen ongelmat jäävät vaille huomiota tai ne
hengellistetään, jolloin ne saavat epäterveitä muotoja. Osalla uskosta tulee ahdasmielistä ja ahdistavaa. Usko muuttuu suorittamiseksi. Toiset
menevät vastakkaiseen suuntaan ja juoksevat kokemuksesta toiseen, jotta edes
hetken kestäisivät itseään ja haasteitaan. Näiden ilmiöiden ympärille rakentuu
kipeitä hengellisiä kulttuureita. Rikki mennyt pieni ihminen kiertää kehää. Joillakin mielen sisäinen kipu vie hiljaiseen, yksinäiseen kärsimykseen.
Tämän kehityksen seurauksena ihmisen mielen (myös arjen)
todellisuus ja hengellinen todellisuus erkaantuvat yhä kauemmaksi toisistaan,
jolloin hän alkaa voida entistä huonommin. Samoin hänen koko perheensä. Kun
mitään quick-fix apua ei tullutkaan ihminen alkaa hävetä ongelmiaan, pelkää ja
piilottelee. Lisäksi hän kokee huonommuutta ja häpeää heikkoa uskoaan. Jossain vaiheessa ristiriita ja kipu käyvät
liian suuriksi. Pahimmillaan tämä johtaa elämän syöksykierteeseen, jopa epätoivoisiin
tekoihin. Kun näin käy, asiaa käsitellään helposti vain ”väärin – oikein”
akselilla. Ympärillä soivat joko totuuden torvet tai ympäripyöreän rakkauden
sävelet. Kummastakaan ei ole apua. Suurinta rakkautta olisi ohjata ihminen
käsittelemään ja kohtaamaan omat kipunsa ja rikkinäisyytensä. Kysyä häneltä
Jeesuksen tavoin: ”Tahdotko tulla terveeksi.”
Jeesus ei ole laastari. Hän ei myöskään pelkää katsoa uskonnollisten laastareiden alle ihmisen kipuihin ja haavoihin. Hän tuli särjettyjä sydämiä varten. Toipuminen lähtee senhetkisen todellisten sisäisten haasteiden ja kipujen myöntämisestä. Totuus tekee lopultakin vapaaksi. Armo mahdollistaa sen kohtaamisen. Osa kivuista voi jäädä matkaseuraksi, mutta niiden kanssa oppii elämään. Toipuminen vie hiljalleen kohti ehyempää elämää, mielen ja hengellisen elämän parempaan tasapainoon.
0 kommenttia